08 juni 2009

Angels and Demons / Änglar och Demoner

Änglar och Demoner är skriven av Dan Brown, utgavs efter hans svenska genombrott med Da Vinci Koden. Änglar och Demoner skrevs och utgavs i USA före Da Vinci Koden och utspelar sig även före Da Vinci Koden.
Jag läste Da Vinci Koden när den kom ut och då det blev en stor succé här i Sverige. Jag gillade den och när filmen kom gick jag på den på bio. Tyvärr slutade mitt gillande där och jag gav upp tanken på att läsa utterligare böcker av författaren Dan Brown. Vilket misstag!
Hittade Änglar och Demoner på ICA Maxi för 39:- och tänkte: "varför inte?". Det var månadens bästa inköp - alla kategorier.


Änglar och Demoner är inte alls som Da Vinci Koden. den här håller högre klass - både skriftmässigt och storymässigt. Ni som gjorde som jag och läsde Da Vinci Koden först - och sedan ogillade den så ni inte läste resten - tänk om! Änglar och Demoner är så mycket bättre än sin uppföljare!

Det är samma karaktär i huvudpersonen Robert Langdon, Harvardprofessor i religiösa symboler. Han är rädd för trånga utrymmen, simmar och låtsas vara stark trots att han är väldigt rädd. Han dras in i en rad händelser och hela boken utspelar sig under en enda dag - i stort sett (om man inte ser till tillbakablickar och epilog) och det är en väldigt händelserik dag, en dag då världens kristna centrum, Vatikanstaten, är i fara.
Kanske är boken (och filmen som jag kommenterar i min filmblogg) så bra bara för att jag varit i Rom två gånger och känner till staden. Jag är ganska insatt i historia med och hänger verkligen med till de platser som boken beskriver. Jag är även kristen och förstår tjusningen med Vatikanen och Peterskyrkan. Men även om du inte är kristen, du inte varit i Rom och du inte gillar historia, så tror jag att om du gillar spännande böcker med snabb handling och en bra historia så kommer du ändå att gilla den här boken. En sak är säkert. Du har i alla fall inte långtråkigt när du läser den här boken!

Kortfattat handlar det om att CERNs chef tar kontakt med Robert då ett mystiskt mord har skett. Det visar sig sedan att den mördade mannen just hade upptäckt hur man skapade antimateria - ett mycket explosivt ämne, och skapat några sådana droppar. En droppe antimateria är försvunnen och nu hotar ett gammalt brödraskap som kallar sig illuminati att spränga hela vatikanen i luften med antimaterian, samt mörda de fyra mest populära kardinalerna, just samma kväll som en ny påve ska väljas.
Det blir en kamp genom Rom för att rädda kardinalerna, Vatikanen, Romarna och hela det katolska samfundet.

Jag ger Änglar och Demoner 4 av fem möjliga.
Mycket för att den är lättläst, har en bra och intressant story, och den blir aldrig långtråkig.

3 kommentarer:

  1. åhh, jag ska läsa den snart, den ligger nästan högst i min bokhög nu :D
    jag älskade da vinci-koden och även den andra (öhm gröna) som han har skrivit. Så den här blir väl sjukt bra då!

    SvaraRadera
  2. vad heter din filmblogg ?

    SvaraRadera
  3. den gröna heter väl i cirkelns mitt? den var inte lika bra som hans andra, men den var bra med!

    min filmblogg heter svenskfilmfantast.blogspot.com och går även att hitta när man klickar på visa hela min profil under rubriken "om mig" =)

    SvaraRadera