11 juni 2009

The Notebook

The Notebook är en av Nicholas Sparks mest kända romaner. Den har liksom två andra av hans romaner blivit film. Har ni inte sett filmvarianten på denna bok så rekomenderar jag att ni snarast ser den, ni kan läsa om den i min filmblogg. klicka här. Det är en av mina absoluta favoritfilmer, liksom boken är en av mina absoluta favoriter! Övriga två böcker som filmatiserats är: A Walk To Remember och Message In A Bottle. Jag rekommenderar varmt A Walk To Remember. Alla Sparks böcker handlar om kärlek. Och det är svårt att inte älska dem. Det finns inte så många översatta till svenska och finns de är de inte lätta att få tag på. De är inte svårlästa på engelska heller, så jag rekommenderar att ni läser dem på originalspråket engelska.

Boken The Notebook skiljer sig lite från filmen och det är för mig svårt att skilja på vad som var bok och film nu såhär i efterhand. Tänkte citera en bit ur boken (sida 1-2). "I am nothing special; of this I am sure. I am a common man with common thoughts, and I've led a common life. There are no monuments dedicated to me and my name will soon be forgotten, but I've loved another with all my heart and soul, and to me, this has always been enough. The romantics would call this a love story, the cynics would call it a tragedy. In my mind it's a little bit of both..."

I filmen hoppar man från nutid till dåtid, men i boken så är det enbart nutid, men man tar del av dåtiden genom att Noah läser gamla brev och minns tillbaka. Annars är handlingen densamma och den är ännu mer gripande i bokformat. Så ha näsduken redo, för tårarna kommer vare sig du vill eller inte.

Handlingen är enkel. Den handlar om Noah, en gammal man som har problem med hjärtat. Hans livskärlek Allie, som numera har Alzheimers och inte minns någonting av sitt liv. Noah minns tillbaka till när de träffades, deras första sommar tillsammans, och sedan tiden då de återförenas.

Det här är en bestseller, det finns bara två författare som har haft en bok på New York Times bestsellarlistor (hardback and paperback) i över ett år i sträck. Det är Nicholas Sparks och J.K.Rowling.

Den här boken får en femma av mig. Solklart.

läs andra böcker av Nicholas Sparks:
A Walk To Remember (finns på film)
Message In A Bottle (finns på film)
The Rescue
A Bend In The Road
Nights In Rodanthe
The Guardian
The Wedding
Three Weeks With My Brother
True Beliver
At First Sight
Dear John
The Choice

3 kommentarer:

  1. Tack för tippset! Det är en av de bästa böcker jag har läst. Jag köppte den just för att du verkar gilla samma böcker som jag och den var precis som jag trodde superbra. Du har värkligen bra smak i böcker enligt mig, jag älskar att läsa men jag har väldigt svårt att hitta böcker jag gillar. Din sida är är värkligen grym.

    SvaraRadera
  2. tack ska du ha! det värmer.
    om du gillar böcker som jag inte läst eller kommenterat här så får du gärna tipsa mig om dem! ;)

    SvaraRadera