30 september 2009

Godnatt mister Tom / Goodnight mister Tom

Godnatt miste Tom är skriven av Michelle Magorian på tidigt 1980-tal. Michelle föddes 1947 i England och är mest känd för sin debutroman Godnatt mister Tom som idag klassas som en modern klassiker. Andra böcker på Michelles storslagna meritlista är: En liten kärlekssång, Plats på scen, I rampluset, Tystnad Tagning!, och Hemlängtan. Jag har läst alla hennes böcker, utom den just nyutgivna boken Tystnad tagning! som kom ut nu i höst. Den står självklart på min "ska läsa-lista". Michelle Magorian är en av mina favoritförfattare och Godnatt mister Tom är min favorit av alla hennes böcker. Den har även filmatiserats, en jättegullig film som jag rekommenderar alla att se.

Godnatt mister Tom utspelar sig under andra världskrigets England då barn från London skickas ut på landsbygden. Evakueringen av London under andra världskriget är en vanlig början på böcker av engelska författare. Exempelvis så börjar på Narnia-serien med att de fyra barnen Pevensie evakueras från London.

Så. Godnatt mister Tom har ingen ovanlig början på en bok, men handlingen är en helt annan femma. Unga William hamnar hos enstöringen mr. Tom ute på den engelska landsbygden och får för första gången uppleva kärlek, omsorg och vänlighet. Något som han aldrig fått av sin mamma. Willie förändras hos mister Tom och blir ledsen när hans mamma kallar hem honom igen. När Tom inte hört något från Willie på ett tag så reser han till London och lyckas rädda hans liv. Han tar med honom tillbaka till landet och de lever ett lyckligt liv tillsammans.

Ett MÅSTE att läsa! helt otrolig bok.

fyra av fem möjliga.

1 kommentar:

  1. Jag HATAR att läsa, det är så tråkigt! Men den där boken kan jag inte få nog av! Den är asbra ju!! love it!

    SvaraRadera