21 september 2009

Ögat över månskäran / A Great and Terrible Beauty

Ögat över månskäran är första boken i en trilogi av Libba Bray. Serien innefattar böckerna Ögat över månskäran, Upprorsänglar och Längtans rike. Blev tipsad om dessa böcker här i bloggen faktiskt och jag tänkte att varför inte lyssna på er och läsa dem? Så sagt och gjort jag gick till biblioteket men boken var utlånad och det var kö, så jag tog en chansning. Jag köpte boken och hoppades på att den var bra. Jag kan väl säga det direkt. Jag blev inte besviken! Direkt efter att jag var klar med första boken så åkte jag till affären för att köpa nästa. Sedan hade de inte trean, vilken besvikelse. Biblioteket hade en väntekö på över tre månader så jag fick låna boken av en vän faktiskt. Jag kan ju inte vänta tre MÅNADER på en bra bok.


Bokserien handlar om Gemma Doyle som har växt upp i Indien men då hennes mamma dog fick flytta tillbaka till England och börja på en internatskola. Åtsittande korsetter, prasslande kjolar, stränga regler och konversationer där man inte får säga vad man vill. Det utspelar sig i Viktorianska England och i en plats som kallar för Rikena. för ja, det här är en bok i kategorin som jag kallar "halvfantasy" - alltså den utspelar sig både i våran verkliga värd samt i en annan värld. Ungefär som Narnia, Harry Potter och Alice i Underlandet.

Det är spännande, roligt, kärlek, äventyr och det vardagliga livet i den viktorianska eran. Det är underbart, och förföriskt.

jag älskar det!

fem av fem möjliga får den i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar