30 april 2010

The Last Song

Boken finns inte på svenska ännu så helt onödigt att ni letar efter en översättning.
Författaren Nicholas Sparks har gjort det igen. Helt omöjligt men att han lyckas skriva fantastiska böcker som blir bestsellers i USA och toppar listor år ut och år in är helt otroligt. The Last Song kom ut förra året och kommer inom en vecka att ha premiär på svenska biografer i en underbar filmversion som jag sett på en förhandsvisning (mer att läsa om vad jag tycker om filmen finns på min filmblogg och min vanliga blogg). Visst att jag har älskat de andra böckerna han skrivit (The Notebook, Dear John och A Walk To Remember) men The Last Song har något alldeles extra och jag kan lätt säga att det här är mycket bättre än alla hans tidigare böcker, iaf de jag läst. De är svåra att få tag på i bokhandlar här i Sverige och då jag inte köper böcker via nätet så är det bara tre böcker jag fått tag i, alla på engelska.

Det är lättläst engelska, inte alls avancerat och det här är bra böcker. Som alla Sparks böcker handlar THe Last Song om stark kärlek. Om kraften i förhållanden, om kärleken mellan mor och dottar, far och dotter och om att hitta sig själv.

Ronnie bor i New York med sin mor och bror, pappan drog tre år tidigare och vill nu att Ronnie och hennes bror ska hälsa på honom över sommaren. Brorsan är eld och lågor medan Ronnie hatar allt som har med sin pappa att göra. Det enda de hade gemensamt var kärleken till musiken och pappan var den som lärde Ronnie att spela piano. Sedan dagen då pappan drog har Ronnie vägrat att spela piano och hon klandrar allt på sin pappa. Men efter en tid hos pappan börjar Ronnie inse saker som hon inte visste tidigare och lär sig mer om sig själv, sin pappa och om sin bror. Hon blir även kär för första gången. Men med hennes uppväxt har hon svårt att lita på folk och det får henne gång på gång i trubbel och när allt en dag verkar ha löst sig så händer det oundvikliga...

Jag fattar inte hur Sparks får ur sig alla dessa historier. För hans böcker är inte vanliga puttinuttiga kärlekshistorier utan det här är realistiska berättelser med en råhet och äkthet som griper tag i en och som berör. Har ni läst eller sett A Walk To Remember eller The Notebook eller någon annan av hans filmer/böcker så vet ni att det inte alltid slutar lyckligt. Så är inte heller livet och det är det som jag tror gör Sparks till en sådan fantastisk författare. Han skriver en realistisk skildring av stark kärlek och försöker inte på något ätt glorifiera känslorna eller livets gång.

När jag såg filmen grät jag i 40 minuter och jag grät halva boken igenom så verkligen. Ha en näsduk bredvid dig och LÄS. Det här är bra. Fem av fem möjliga.

Andra böcker av Nicholas Sparks:
- The Notebook (1996), film 2004
- Message in a Bottle (1998), film 1999
- A Walk to Remember (1999), film 2002
- The Rescue (2000)
- A Bend in the Road (2001)
- Nights in Rodanthe (2002), film 2008
- The Guardian (2003)
- The Wedding (2003)
- Three Weeks With My Brother (2004)
- True Believer (2005), film 2011
- At First Sight (2005)
- Dear John (2006), film 2010
- The Chioce (2007)
- The Lucky One (2008), 2012
- The Last Song (2009), film 2010

3 kommentarer:

  1. you are invited to follow my blog

    SvaraRadera
  2. Nu är det sommar och jag skulle verkligen behöva lite boktips! Jag har verkligen väntat på att du ska lägga upp några men du uppdaterar aldrig din blogg! Den är väldigt frustrerande, snälla skulle du kunna lägga upp lite nya tips!!

    SvaraRadera
  3. Jag har också en bokblogg: iheartfanyasy.blogg.se .b

    SvaraRadera