15 februari 2009

Eclipse / Ljudet av ditt hjärta

Spoilervarning om du inte läst de första två böckerna i serien, Twilight och New Moon.

Ljudet av ditt hjärta är tredje delen i serien om Bella och Edward som började med boken Twilight (Om jag kunde drömma). Har du vid den här tidpunkten aldrig hört talas om Twilight så undrar jag var sjutton du befunnit dig det senaste halvåret. Fenomenet Twilight är större i USA än Harry Potter var, och det säger ganska mycket. Den omdiskuterade och kritikerrosade filmen Twilight, som baseras på första boken; Twilight, har tjänat in miljontals dollar och alla fyra böckerna i serien har toppat New York Times bestsellerlista i månader.

Serien handlar som ni säkert vet om vampyrer. Om en mycket speciell vampyrfamilj som inte vill äta människor utan som lever på djurblod. Om en alldeles underbar vampyr som heter Edward och som blir kär i en människa, som inte bara har pulserande blod utan även doftar extremt gott för just honom. Dessutom är denne människa, Bella, kär i Edward.

I Eclipse / Ljudet av ditt hjärta, som är tredje boken om Bella och Edward så fördjupas deras relation ytterligare. Mycket till stor del av handlingen i föregående bok (New Moon) men även i händelser i denna bok.

Bella har äntligen insett att Edward älskar henne och lyckats få honom att gå med på att förändra henne. Det finns dock ett krav, som han lägger fram redan i föregående boken, och detta ligger fortfarande kvar. Skolavslutningen närmar sig, och farorna växer för Bella. En sadistisk vampyr har inte gett upp kampen om att få se henne dödad, en seriemördare härjar i Seattle och Volturi kräver att Bella ska förvandlas snarast.
Bella står inte bara inför valet om att lämna den mänskliga världen och gå in i oändligheten med Edward, utan ett ännu större val måste göras som kommer att påverka hela hennes framtid.


För mig är Eclipse min absoluta favoritbok i Twilight-serien. Eclipse handlar mycket om Bella och Edward, om deras relation, handlingar och val. All den kunskap man fått om karaktärerna i New Moon fördjupas och man kan här verkligen förstå och känna med karaktärerna för det de går igenom.

Eclipse betyder förmörkelse och det är just vad som speglar hela den här boken. Det är något som mörknar, det är det tysta mörkret före soluppgången, när allt helt plötsligt händer, och man inte vet vem eller vilka som kommer klara sig för att se de första strålarna från den uppåtgående solen. Hela serien tillsammans har det namnet. Twilight - skymning, New Moon - Ny måne, Eclipse - förmörkelse och Breaking Dawn - Solens strålar klättrar över horisonten.
Det är väldigt djupa originaltitlar, och jag totalt älskar dem. De passar handlingen, är vackra, mystiska och ger en lagom inblick i vad som komma skall. De svenska titlarna är med jättebra, de är alla citat ur översättningen av boken.

Jag ger Ljudet av ditt hjärta en klar 5, även om språket är lika dåligt som tidigare, så är handlingen så otroligt underbar att jag inte kan lägga ifrån mig boken.




Tidigare böcker i serien:
Twilight / Om jag kunde drömma
New Moon / När jag hör din röst

Följande bok i serien:
Breaking Dawn / Så länge vi båda andas (utkommer på svenska 2009)

3 kommentarer:

  1. Sv: 15st!? Det är iktigt bra ;) Jag vette tusan hur många jag har tvingat läsa twilight.. men sen vet jag att de tvingat massa i sin tur :)

    Jag gillar robert för att han var med i twilight. Blev helt kär i böckerna redan ett par år innan filmen och har varit fast sen dess. Men HP är också riktigt bra ;D

    SvaraRadera
  2. haha jag har flera vänenr med samma typ av boksmak som mig, och eftersom jag är mest aktiv på nätet så får jag del i "ny" litteratur snabbare och kan tipsa dem om det ;)

    ja precis, sådana gillar jag, som älskar filmen men som faktiskt läste böckerna först. jag gillar inte den gigantiska hysterin kring twilight - BARA för att Rob är snygg. Visst är han snygg, men det krävs mer i en film än en snygg skådis :p

    SvaraRadera
  3. åhh, eclipse är min favvo-bok också :D Den är så fin... fast hatar jake!! :@

    btw, what? Tycker "Så länge vi båda andas" är en BRA titel??! Dom behöver ju inte ens andas! Förklara deej :D

    SvaraRadera