16 februari 2009

The Belgariad / Sagan om Belgarion

Sagan om Belgarion är en serie som omfattar fem böcker och har en fortsättningsserie på ytterligare fem böcker som heter Sagan om Mallorea. De är skrivna av (enligt mig) Kungen av fantasygenren - David Eddings. Eddings ligger även bakom de två böckerna om Tjuven Althalus, som på engelska är en bok men i översättningsstadiet till svenska blev två böcker.

Eddings är min absoluta favoritförfattare när det gäller "riktig" fantasy, dvs att i hans böcker finns det ingen grund i våran värld. I Harry Potter och Narnia så börjar ju böckerna i vår värld, medans Eddings världar är helt annorlunda och seriern utspelar sig i en helt påhittad värld.



Sagan om Belgarion och fortsättningsserien Mallorea är en av mina absoluta favoriter när det gäller fantasy. Den här serien har ALLT. Spänning, romantik, humor och magi. Eddings blandar alla typer av karaktärer, han blandar Gudar med magiker och människor, han blandar lättretade personer med humoristiska, rädda med orädda och det blir en helt galet rolig historia som på samma gång inte är för galen utan att den är seriös på samma gång.

Jag skrattade så jag grät när jag läste den här serien. Jag hoppades att den aldrig skulle ta slut för jag har aldrig haft så roligt när jag har läst en bok som när jag läser Eddings. Jag måste få ta fram några av karaktärerna i den här serien (jag ser Belgarion och Mallorea som en serie då det är samma uppdrag och samma huvudpersoner) som jag tycker mest om.

Polgara - vem älskar inte tant Pol?
Belgarath - egensinnig, humoristisk, lat som tusan, cool på alla sätt
Silke - Bästa bokkaraktären jag upplevt! <3
Belgarion - är precis så som en huvudperson ska vara.
Ce'Nedra - helt klockren i historien, liknar mig på så många sätt att det är kusligt.

Jag kan inte beskriva och lovorda den här serien mer, utan det enda jag säger nu är: Spring iväg till affären och köp den! NU! En solklar 5 får den i betyg.
Se till att ha pappersnäsdukar redo, jag skrattade så jag grät och flera gånger fick jag lägga ifrån mig boken för att inte förstöra den.

Serien om Belgarion innefattar följande böcker:
Stenens väktare
Profetians tid
Besvärjarnas kamp
Rivas drottning
Ödets fullbordan

Serien om Mallorea innefattar följande böcker:
Belgarions son
Murgoernas konung
Demonen i Karanda
I Zandramas spår
Sierskan från Kell

Utöverböcker som tillhör dessa serier:
Belgarath Besvärjaren - Aldurs dal
Belgarath Besvärjaren - Rivas ättling
Polgara Besvärjerskan - Belgaraths dotter
Polgara Besvärjerskan - Hertiginnan av Erat
Rivas Skrifter

2 kommentarer:

  1. Måste bara hålla med dig om att Meyer skriver osm en femton åring och att den svenska översättaren räddar språket på ett fenomenalt sätt!

    SvaraRadera
  2. hej!
    thefanpires.blogg.se är en blogg för dig som är ett twilight serien fan eller fan av någon av skådespelarna tillexempel.
    bloggen är helt nystartad men vi försöker komma igång så gott vi kan och jag hoppas verkligen du kan följa med oss och eventuellt prenumerera på våran blogg på bloglovin :)!

    SvaraRadera