08 mars 2009

Breaking Dawn / Så länge vi båda andas

Breaking Dawn är den fjärde och sista delen i The Twilight Saga som just nu är världens mest populära bokserie. På svenska utkom boken efter en del krångel igår den 7 mars och heter Så länge vi båda andas. Författaren Stephenie Meyer har blivit en av världens mest kända författare och samtliga av böckerna i Twilightserien har toppat New York Times bestsäljarlista.

Det är inte den bästa boken i serien, min favorit är fortfarande Eclipse (Ljudet av ditt hjärta) men Breaking Dawn gör mig inte besviken på något sätt. Breaking Dawn är en storslagen slutstation på en fantastisk resa som jag kommer resa fram och tillbaka i en ganska lång tid framöver. I alla fall tills alla böckerna har filmatiserats.
Jag väntade med att skriva om BD tills jag hade läst igenom översättningen och det var ett väldigt bra val av mig. Översättaren har struntat i att ta med vissa meningar i översättningen, och iband har hon bytt ut karaktärsnamn. t.ex att i den engelska varianten så är det Angela som säger en sak, men i den svenska översättningen så står det att det är Jessica som säger det. Inte så jättebra kanske, och jag är lite besviken då några av mina favoritdelar inte fanns med alls. Trots det är översättningen riktigt bra, den håller lika hög klass som i tidigare böcker och skämten blir roligare när man förstår hela sammanhanget.
Jag rekommenderar ändå att läsa den på engelska innan ni läser den på svenska, för som den enda av Meyers böcker så tycker jag att BD är den enda boken som är bättre på sitt originalspråk - Engelska.

Meyer lyckas knyta ihop alla trådar, och boken innehåller inte bara ett hot som övriga böcker gjort, utan här går handlingen i vågor och det verkar som om Bella och Edward aldrig får särskillt lång tid på sig att vara lyckliga tillsammans innan en ny fara kommer springandes för att skilja dem åt. Det passar bra i den här boken att handlingen inte bara har ett anticlimax, utan flera. För hade dessa inte hänt så hade slutet inte varit detsamma eller kännts lika välförtjänt som det nu gör. Även om flera fans klagat på slutet och krävt att meyer ska skriva om det, så är jag riktigt nöjd med det. Det är Meyer med så det kommer inget annat slut. Breaking Dawn slutar precis så som den borde sluta, och efter fyra underbara böcker så är den här sagan nu slut. Nu får vi hoppas hoppas hoppas att hon kommer över besvikelsen att Midnight Sun läckte ut på nätet - och fortsätter skriva på den.

Breaking Dawn ger jag en 4, eller egentligen en 4,5 det är lite svårt att bestämma sig. Det är svårt att skriva sista boken i en serie när man har så många förväntansfulla fans som bara skriker efter mer. Stephenie Meyer lyckades verkligen.

Läs de övriga böckerna i serien om Bella och Edward:
Twilight / Om jag kunde drömma
New Moon / När jag hör din röst
Eclipse / Ljudet av ditt hjärta

2 kommentarer:

  1. Bra recension och fin design på bloggen!

    Jag googlade runt efter en bra recension och tyckte att din var jättebra.
    Har just läst ut "Eclipse/Ljudet av ditt hjärta" och ska hugga in på nästa, den sista, så fort jag får tag på den.
    Skulle så gärna vilja veta mer om Reneesme...
    Men föds hon i mitten eller?
    Hursomhelst: Twilightböckerna (de jag har läst)är underbara, din recension var jättebra och snygg blogg!

    SvaraRadera
  2. Super bra recension! Jag har läs alldeles för många recensioner där personerna som skrivit är missnöjda och skrivit mer om vad som händer än vad man vill veta. Jag väntar just nu spänt på "så länge vi båda andas på svenska" ska komma på posten och ser fram emot att läsa den igen nu när jag läst din sammanfattning. Mitt enda dilemma nu är om jag ska beställa den på engelska och läsa den först! =)

    SvaraRadera