13 mars 2009

The Redemption of Althalus / Tjuven Althalus

Tjuven Althalus består i den egenlska originalverisionen av en bok, men vid den svenska översättningen blev det två böcker: Tjuven Althalus - De utvalda, och Tjuven Althalus - Knivens sång. Serien är skriven av David Eddings (som slog igenom med sin bokserie om Belgarion och fortsättningsserien om Mallorea) och hans fru Leigh Eddings.


Althalus är tjuv och när nöden så kräver - mördare. Han anser sig vara världens bästa tjuv och det kan bero på att lyckan alltid har lett emot honom. Vad han än har bestämt sig för har det gått hans väg. Plötsligt går allt snett, de enklaste stölder misslyckas och det verkar som om han kommit på kant med lyckan. En dag möter Althalus Ghent som ber honom att stjäla en bok. Han ger mycket pengar för den enkla uppgiften och Althalus accepterar uppdraget. Han beger sig till huset vid världens ände där Ghent sagt att boken ska finnas. Där väntar katten Emmy på honom och hon påstår sig ha väntat på honom ett tag nu. Och nu när han äntligen är där kan de börja studera.

Althalus lär sig läsa i boken han gett sig ut för att stjäla och det visar sig vara guden Dweios egen bok. Det pågår ett gudakrig och katten är egentligen de två gudarnas syster - Dweia som vill förhindra att Daeva ska förstöra allt som Dweios skapat.

När Althalus är redo ger de sig ut i världen för att söka efter en utvald skara människor som ska hjälpa dem i kampen om att rädda världen.

Det här är en bok i min smak, inte bara för att en av huvudpersonerna genom hela böckerna kallas Emmy (mycket fint namn förresten XD) utan för att det verkligen märks att Eddings tycker om att skriva den här typen av böcker. Han har kallats för ''Kungen av fantasy'' och jag håller fullkomligt med. Tjuven Althalus innehåller, liksom alla hans övriga böcker, det som ska finnas i en bra fantasybok. Allt är i perfekt balans och humor varvas med kärlek, magi, gudabråk, och människor som ställs inför omänskliga uppdrag för att kunna rädda världen.

Du kan inte läsa så mycket bättre fantasy än det här! Jag ger Tjuven Althalus 4,5 i betyg. Den är otroligt bra och läsvärd, den är en av mina favoriter, men det finns andra böcker (HP-Twilight) som jag hellre skulle rädda om det uppstod en brand i mitt rum.

Serien om Tjuven Althalus innefattar på svenska två böcker:

Tjuven Althalus - De utvalda

Tjuven Althalus - Knivens sång

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. sv; jaa, det är hon verkligen!
    åhh, jag skulle med vilja skriva.
    adressen?

    SvaraRadera
  3. sv; hihi, jaa :D
    tack

    SvaraRadera
  4. sv; åhh, jag måste köpa den då! Jag älskar den bilden. fast Rob är lite ful... som vanligt ^^

    jo du. jag förstår. jag undrar också varför jag inte är någon karaktär, jag skulle t.ex int ha något emot att vara Alice... Eller Ginny. åhh. älskar böcker<3 det kan vara det bästa som finns (efter måns^^).. <3

    msn?

    SvaraRadera
  5. heej, hitta den sida.
    fett snygg.
    Haha älskar headern, gillar alla bäcker på den.

    SvaraRadera