15 februari 2009

Narnia

Narnia är en av de mest berömda barn och ungdomsböckerna som finns. Berättelsen om det magiska landet Narnia har fängslat både barn, ungdomar och vuxna i över 50 år. Det som är så speciellt med just Narnia, till skillnad från all annan fantasy är att det till stor del handlar om Gudsteorier blandat med sagofigurer. Ingen figur är i berättelsen utan anledning, allt är mycket genomtänkt och välskrivet.

Det som gör Narnia så speciell och fantastisk tror jag beror på att den har en förankring i vår egen värld. Alla av de sju böckerna i serien börjar och slutar i våran värd så som vi känner igen den, som den var under andra världskriget och framåt. En annan storslagen bokserie är uppbyggd på precis samma sätt - med en förankring i våran värld och att man på något sätt tar sig igenom till den andra, magiska världen. Ni kanske själva kan klura ut att den andra storslagna bokserien är Harry Potter.

Historien om Narnia består av 7 böcker, alla fristående på sitt sätt, även om man bör läsa dem i kronologisk ordning (inte den ordning han skrev dem i), då man förstår bäst om man läser böckerna i den ordning som årtalen kommer (vilket är den ordningen jag kommer skriva dem i nedan).

Huvudpersonerna i böckerna ändras, då tidsräkningen inte är densamma i Narnia som i vår värld, samt att när man väl lärt sig det man kan av Narnia och blivit tillräckligt stor så ska man förankra sig i den värld man föddes i och växa upp där. En karaktär återkommer genom hela serien. Aslan. Det stora lejonet. Han är som en slags Gud, han har skapat Narnia, och verkar även befinna sig i vår mänskliga värld. Är det han som är Gud förkroppsligad?

C.S. Lewis tankar och teorier präglar varenda sida i varenda bok. Det märks att han har flera teorier om hur jorden uppkom, vad Gud är, hur Gud är, vad Gud vill m.m. Det går att läsa böckerna på två sätt. Ett: när du är liten så läser man den som en fantastisk saga. Två: som lite äldre kan man läsa den och reflektera över teorierna och analysera Aslans ord och handlingar.


Jag personligen har alltid älskat Narniaböckerna och jag har växt upp med att läsa dem, om och om igen. Det är först på senare tid som jag börjat analysera dem och verkligen insett att den inte bara är en sagoberättelse, utan att den är djupare än jag trott innan. Jag upphör inte att förundras över denna fantastiska serie och varje gång jag läser upplever jag något nytt.
Narnia får en 4 i betyg av mig, vet inte riktigt varför den inte får en femma, men jag känner att den bara ska få fyra.
Dock mycket läsvärd!

I berättelsen om Narnia finns följande böcker:
1. The Magican's Nephew / Min morbror trollkarlen
2. The Lion, the Witch and the Wardrobe / Häxan och lejonet
3. The Horse and His Boy / Hästen och hans pojke
4. Prince Caspian / Caspian, prins av Narnia
5. The Voyage of The Dawn Treader / Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. The Silver Chair / Silvertronen
7. The Last Battle / Den sista striden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar