15 februari 2009

Tomorrow, when the war began / Imorgon när kriget kom

Imorgon när kriget kom av John Marsden är en av de mest förvånande böckerna jag läst. Jag förväntade mig verkligen inte att den skulle vara bra, men tji fick jag.

Jag, familjen och mina kusiners familj var i Kroatien och båtluffade = man kan inte släpa med sig mer än en bok, och eftersom vi var där i två veckor så hinner man läsa ut sin bok. Detta problem löstes enkelt, jag bytte bok med mina kusiner. Det var så det kom sig att jag började läsa Imorgon när kriget kom.

Det tog inte lång tid innan jag kom att älska den här boken, och den var utläst samma eftermiddag som jag lånade den, och sedan var det en lång väntan på en hel vecka innan vi flög hem så jag kunde komma åt ett bibliotek och låna resterande böcker.

Imorgon när kriget kom är en mycket välskriven bok av en av Australiens mest välkända författare, John Marsden.
Serien handlar om sju ungdomar; Ellie, Fi, Corrie, Homer, Robyn, Kevin och Lee. De bestämmer sig för att campa i Helvetet, en dalgång som ingen sägs komma ner i, därav namnet. De hittar en väg ner och under natten hör de massor med flygplan som flyger lågt påväg in mot staden. Dagen efter när de kommer hem igen visar det sig att Australien blivit invaderat och bortsett från de sju ungdomarna är det inte många som undgått att blivit ifångatagna av fienden. De sju ungdomarna gör allt de kan för att rädda sina familjer, och försvåra för fienden. De sätter sig själva i fara och har alltid en skyddad plats i Helvetet där de har sitt huvudläger.

Otroligt välskrivet och realistiskt. Man kan inte undvika att tänka på hur man själv skulle reagera om man hamnade i samma situation. Det blir inte så mycket mer än en introduktion i den här boken, men jag kan lova er att fortsättningsböckerna bjuder på ännu mer spänning. Det här är dedfinitivt inte en tjejbok - utan alla kan läsa den! (håller just nu på att tvinga lillebrorsan att läsa den)

En 4 får den i betyg. Riktigt bra, välskriven, gripande.

Läs följande böcker i serien:
2. The Dead of the Night / När natten är som mörkast
3. The Third Day, the Frost / Den tredje dagens kyla
4. Darkness, Be My Friend / Nu är mörkrets tid
5. Burning For Revenge / Så grydde hämdens timme
6. The Night Is For Hunting / I skymningens land
7. The Other Side of Dawn / På andra sidan gryningen

8 kommentarer:

  1. Det finns också 2 böcker som handlar om Ellie efter den sjunde boken slutar. Har glömt vad de heter dock.

    SvaraRadera
  2. Tre faktiskt, och jag har läst alla. De är riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Jag valde att inte skriva med dem i listan för att jag anser att de är lite av en egen serie om vad som hände efteråt, och jag kommer antagligen att skriva om dem snart ;)

    SvaraRadera
  4. Åh, du verkar vara ett stort bokfreak som jag. Jag har läst allt mäjligt - krigetböckerna(sjukt bra böcker asså), twilight( ÄLSKA ), harry potter ( barndoms idoler <3) och massa massa mer XD

    SvaraRadera
  5. vad heter böckerna om ellie? måste läsa dem! dessa böcker är nog mina absoluta favoriter

    SvaraRadera
  6. Mikelan, de heter:

    Ellie: Så länge jag finns
    Ellie: Aldrig som förr
    Ellie: Vingar som bär

    Riktigt läsvärda ;)

    SvaraRadera
  7. Böckerna är sjukt bra!! :) Vet du att den blir en film? :)

    SvaraRadera
  8. Ja du får ta och kolla på filmen snart då!

    SvaraRadera