19 december 2009

Vampire Diaries 1, 2, 3, 4

Så nu har jag faktiskt läst några nya böcker att skriva om. L.J. Smiths serie Vampire Diaries består av fyra böcker och håller just nu på att filmas till en TV-serie som har premiär på kanal 6 i Januari 2010. Jag har pratat en hel del om denna TV-serie i min vanliga blogg (http://angelseatmuffins.blogspot.com) för i USA har det visats 10 avsnitt redan och dessa har jag sett. Jag är helt galen i denna story kanske mest för att den är så otroligt lik Twilight.

Men låt det inte lura er. Vampire Diaries-böckerna skrevs 1991, alltså mer än tio år INNAN Twilight skrevs så alla likheter beror på Stephenie Meyer, och jag kan raskt erkänna att det är en hel del. Vampire Diaries handlar om Elena Gilbert som förlorat sina föräldrar. Stefan Salvatore, en snygg och mystiskt kille flyttar till stan och de fattar tycker för varandra. Stefans bror Damon kommer på besök och det är tydligt att dessa två inte tycker om varandra speciellt mycket. Det visar sig att förr så gillade de samma tjej som är identisk med Elena. Stefan och Elena blir ett par och Damon försöker sno henne. Det är även så att Stefan och Damon är vampyrer, men de kan var aute i solljus då de har speciella ringar som gör dem immuna. Stefan lever bara på djurblod och är därför svagare än sin bror Damon som äter människor. Alltså är Stefan den gode vampyren och Damon den elaka. Till en början.

Detta är MYCKET kortfattat men jag tycker att ni ska läsa böckerna. De finns inte att få tag i på svenska tyvärr, men de är väldigt lättläsa på engelska! Böckerna sitter ihop två och två, så det finns två böcker (finns säkert uppdelat i fyra delar med om man vill men de som sitter ihop blir ju billigare) med titlarna:
1. The Awakening
2. The Struggle
3. The Fury
4. The Reunion

Jag rekommenderar både serien och böckerna mycket starkt! Men det är inget för den som är rädd för blod, för som sagt, det handlar om vampyrer. Dock är den barnvänlig, den är absolut inte lika hemsk som serien True Blood!

En annan anledning till att jag gillar denna serie är att böckerna och serien inte alls är lika! förutom karaktärernas namn. Utseéndet är annorlunda, Elena är blond i boken och brunett i serien till exempel. och flera karaktärer är bortplockade i serien. Sedan att han som spelar Stefan Salvatore ser PRECIS ut som jag tänkte mig Edward Cullen när jag läste Twilight gör det hela mer läskigt! och Elena i serien är SJUTK lik så som jag tänkte mig att Bella skulle se ut.

angående mer likheter till twilight förutom vegetariska vampyrer, de är ute i solen, en vampyr älskar en människa, det finns andra krafter än vampyrer.. flera namn i böckerna kan enkelt förknippas med Twilight! som om Meyer varit utan fantasi och bara ändrat om namnen lite. Efter att jag läst dessa böcker så är jag inte alls lika förtjust i Twilight längre för det känns som om hon snott halva storyn härifrån. MEN LÄS!

svenska hemsidan för serien är: http://www.vampirediaries.se

4 kommentarer:

  1. Jag tänkte se ett avsnitt bara för att se om jag ska läsa boken men villken sida använder du? Jag provade för sidan jag använder hade inte det första avsnittet...

    SvaraRadera
  2. En fråga till: Finns de i de flesta bokaffärer eller var du tvungen att jaga efter dem?

    SvaraRadera
  3. böckerna hittade jag på akademibokhandeln i Örebro, och jag råkade bara spring apå dem, dagen efter var jag där igen och då var de redan slut. Så de kan vara svåra att få tag på.
    Jag tittar på sidan http://www.watchxonline.com/ och där fanns dem iaf förut, har inte kollat på typ två veckor nu ^^

    SvaraRadera
  4. Jag borde läsa dina andra bloggar oftare =P Tack för reklamen! ^_^

    Och jag blir så trött på alla som kallar serien för Twilight-kopia när det är tvärtom XP

    SvaraRadera