15 december 2008

Across the Nightingale Floor / Över näktergalens golv

Över näktergalens golv är första boken i serien om klanen Otori och dess härskare, skriven av en kvinna med psudeonymen Lian Hearn. Varför hon använde sig av ett annat namn kan vara för att hon vanligtvis skriver barnböcker och inte ville att denna serie skulle kategoriseras tillsammans med dem, vilket enligt mig är ett mycket bra beslut. Det är absolut ingen barnserie!
Boken utspelar sig i det feodala Japan och är enligt författarinnan ett diktverk som inte har någon verklighetsuppfattning, och både miljöerna och epoken är avsedda att motsvara någon historisk era. Namnen är japanska och den enda verkliga person som nämns i böckerna är konstnären Sesshu.

I en liten avlägsen bergsby i ett av de tre rikena bor Tomasu, en pojke som lever ett stillsamt liv med sin mor och systrar. Han känner inte till sin avlidne fars hemlighet och vet inte att dagen som kommer förändra allt är just.. idag. Iida Sadamu, krigsherre för riket Tohan, massakerar och bränner ner hela hans hemby. Tomasu räddas av en mystisk herre vid namn Otori Shigeru som tar med honom till sitt hem, huvudstaden i riket Otori. Shigeru adopterar Tomasu och döper om honom till Takeo. Han tränas i allt en krigsherreson bör kunna och får studera flitigt för att lära sig teckna, skriva och läsa. Takeo får även träning i den magiska förmåga som han verkar besitta - som bara finns hos de som tillhör det legendariska Släktet. Takeo börjar långsamt inse sanningen om sig själv och vilket öde som väntar honom.

Det här är en otroligt välskriven bok som har fått oerhört bra kritik i nästan alla recensioner. Personligen kunde jag inte lägga ifrån mig boken, och som tur var hade jag fått alla tre böckerna i serien på samma gång. Idag innefattar serien tre böcker + två tilläggsböcker, en vad som hände före (sk. prequel), och en om vad som hände efter själva Otori-triologin.

Språket är otroligt kraftfullt, målande, berättande och poetiskt. Miljöerna är otroliga och karaktärerna känns mer levande än i någon annan bok. Handlingen är en klassisk saga om maktkamp och intriger, mod, död och kärlek.

Nej det kan knappast bli bättre än såhär. Har man ett öppet sinne för läsning och vill läsa något välskrivet så kan det inte bli bättre. Den här sagan är bland det mest välskrivna jag har läst (och jag har läst väldigt mycket böcker) och jag kan inte annat än att buga och tacka för att det finns fyra fler böcker att läsa om Takeo, Shigeru och klanen Otoris öde.


Jag ger boken en klar 5 då det enligt mig inte kan bli bättre än såhär!

Följande böcker i serien [som jag kommer skriva om inom den närmsta tiden]:
Grass for his Pillow / På kudde av gräs
Brilliance of the Moon / Under lysande måne
The Harsh Cry of the Heron / Vid hägerns skarpa skri
Heaven's Net is Wide / Och himlens vida väv (prequel)

3 kommentarer:

  1. Jag älskar den serien över många andra! <3 Har ännu inte läst femte boken men tanken är att fixa den över jullovet. :D

    SvaraRadera
  2. visserligen bra böcker men du ger ju typ 5:a till allt:P

    Du får läsa en dålig bok så att vi vet vart ribban ligger egentligen!

    SvaraRadera
  3. Vicki, femman är den solklart bästa av de här böckerna, så spar inte på den, ÄT UPP DEN! NU! :p

    Niclas, jag läser bara bra böcker! eller okejrå det gör jag inte.. men jag tänkte lägga upp allteftersom jag läser en bok, men nu skriver jag bar aupp de jag redan läst och de böcker man kommer ihåg är sådana man gillar, så är det ju ;) men lägre betyg kommer ^^

    SvaraRadera