15 december 2008

Heaven's Net is Wide / Och himlens vida väv

Varnar för spoilers då denna bok bör läsas efter de övriga i serien!


Och himlens vida väv är en så kallad prequel till serien om klanen Otori och berättar Shigerus historia, hur han gick från att vara en oerfaren klanarvinge till en fruktad herre och intrigerande bonde.


Jag måste säga innan jag kort berättar lite mer om boken, att detta är min absoluta favorit i böckerna om klanen Otori. Denna spelar inte i samma division som de tidigare, den är så otroligt mycket bättre på alla sätt.


Och himlens vida väv är välskriven och man får reda på så mycket som ligger till grund för saker som händer i tidigare lästa böcker. Denna bok förklarar och visar varför vissa saker hände och hur Shigeru kunde så otroligt mycket och hade så många hängivda beundrare, som sedan lydde under Takeo och var en viktig del i hur han kunde ta tillbaka Otoriklanen. Den här boken ger en krypande känsla av välbehag och mystik som bara Harry Potter tidigare har fått mig att känna. Jag tänkte citera en bit i boken som jag anser är bland de bästa totalt sett:
"Shigeru tog på sig reskläder utan emblem för att inte bli igenkänd, men han förblev aldrig anonym länge. Folk hejdade sig i arbetet och stirrade på honom, och han märkte deras blickar och insåg att han höll på att bli en symbol för dem, att de inte såg hans mänskliga begränsningar utan klanen Otori förkroppsligad. Han var inte där i mer än tre veckor, men besöket glömdes aldrig utan blev grunden för Yamagatabornas tillgivenhet och vördnad för Otori Shigeru." (sid 66)

Och himlens vida väv får "tyvärr" bara en 5 enbart för jag kan inte ge ett högre betyg, men jag skulle vilja ge den 6 poäng av 5 möjliga. Ja den är SÅ bra!

Jag rekomenderar att man läser triologin innan man läser denna, att ha läst Vid hägerns skarpa skri, som är boken efter triologin, är inte nödvändig för att läsa denna. Du får en bättre inblick i handlingen om du läst triologin och läsupplevelsen blir så mycket mer magisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar