21 december 2008

New Moon / När jag hör din röst

Spoilervarning! Bör inte läsas om man inte läst tidigare böcker och inte vill veta handlingen!

När jag hör din röst, eller New Moon som den är mest känd som håller just nu på att skrivas om till ett filmmanus som kommer börja filmas runt mars nästa år. Orkar ni inte läsa denna extremt bra bok så kan ni alltid se Twilight på bio, eller vänta tills DVDn släpps och sedan se New Moon när den kommer på bio i november nästa år.


New Moon är andra boken i serien om Bella Swans och vampyren Edward Cullens omöjliga kärlekshistoria. Bör endast läsas om man läst första boken i serien, Twilight (Om jag kunde drömma), då det är en direkt fortsättning och bygger på händelser och tankar från Twilight.

New Moon börjar med Bellas 18-årsdag, en hemsk dag enlige Bella då hon blir äldre än vad Edward någonsin kommer att bli. Efter en perfekt sommar så har skolan börjat och livet rullar på, tills en enda droppe blod då Bella öppnar ett paket får Jasper att tappa kontrollen och Edward bestämmer sig för att inte sätta Bella i fara längre. Han övertygar Bella om att han inte längre älskar henne och hela familjen Cullen lämnar Bella i Forks åt sitt öde. Bella försöker hitta motivationen för att leva och finner den hos sin fars bästa väns son - Jacob.

New Moon är en bok om starka känslor, om vad som händer när den sannaste av all sann kärlek lämnar dig, hur man går vidare och hur viktigt det är att ha någon som bryr sig. Flera läsare - däribland jag - har stora problem med att acceptera Jacob då man är helt inställd på att det ska vara Bella och Edward, att man helt enkelt hoppar över flera hundra sidor i boken tills man ser Edwards namn nämnas och då börjar läsa igen, för ja, inte trodde du väl för en sekund att Edward inte skulle komma tillbaka, speciellt inte när det är två böcker kvar i serien. Själv är jag helt för Team Edward och i både New Moon och fjärde boken Breaking Dawn så finns det stora delar som är skrivna ur Jacobs perspektiv, och dessa har jag inte läst ännu, även fast jag läst de andra delarna av böckerna hundratals gånger.

Men Jacob är viktig, det är han som får Bella på fötter igen, som får henne att börja släppa taget och leva igen. Och inte minst bär Jacob, liksom Edward, på en hemlighet som ingen kunnat drömma om!

New Moon höjer ribban ytterligare och det är inte svårt att förstå hur alla Stephenie Meyers böcker kom upp i topp på New York Times bästsäljarlista. Visst, språket är fortfarande likt en 15årings dagboksslarv, men det är inte det som har fängslat en hel värld. Storyn är helt otrolig och jag måste säga att den är snäppet bättre än Twilight, för här har vi inte bara något lite gulligt och puttinuttigt med en twist i slutet, utan här är hela boken en kamp, en slingrig och stenig väg som man inte vet var den leder, en väg där man inte kan vända om utan måste fortsätta kämpa.

I New Moon lär vi känna både Bella och Edward bättre, man får förklarat mer om vad Edward tycker och tänker och hur Bella ser på Edward.

Jag ger New Moon en 4,5, lite mer än vad Twilight fick, inte för att språket är bättre, utan för att det är en mer planerad handling här, inte lika mycket förklaranden, som iofs var nödvändiga i Twilight. Här lär man känna karaktärerna och det är en otroligt mysig känsla.

Läs första boken i serien:
Twilight / Om jag kunde drömma

och fortsättningsböckerna:
Eclipse / Ljudet av ditt hjärta
Breaking Dawn / Så länge vi båda andas (kommer 2009)

1 kommentar:

  1. Jag håller HELT med dej om team Edward Din sida äger

    SvaraRadera