14 december 2008

Harry Potter

Behöver den här bokserien någon närmare introduktion? Finns det någon där ute som inte har hört talas om Harry Potter? Det är svårt att tro att så är fallet, men han kan ändå få en kortare presentation.
Harry Potter är pojken som överlevde. Han som överlevde den mest fruktade trollkarlen genom alla tider, den som de övriga trollkarlarna och häxorna inte vågar nämna vid namn utan säger Du-Vet-Vem istället. Harry Potter, som ensam överlevande i sin familj förflyttas till sina hemska släktingar som avskyr allt vad magi heter. Han växer upp under förtryck av sin kusin och får bo i ett skrymsle under trappan. När han fyller 11 kommer en halvjätte och hämtar honom för att ta honom till Hogwarts. Det är nämligen så att Harry är en trollkarl och ska få gå på den finaste trolldomsskolan i världen. Sedan händer där massa roliga eller farliga äventyr såklart, som blir allvarligare och mer seriösa ju längre in i serien man kommer.

Harry Potter är idag ett gigantiskt fenomen, som tyvärr haft sin storhetstid för några år sedan, men vi som växt upp med Harry Potter kommer för alltid att minnas den enorma hysterin inför den lilla trollkarlen som blev något stort.

Hela idén med Harry Potter är lite av en saga i sig. Jo Rowling, en fattig och nyskild mamma till ett litet barn sitter på tåget mellan Mancester och London när hon helt plötsligt får idén till den bokserie som nu är världens näst mest lästa bok (bara Bibeln är översatt till fler språk). Harry Potter handlar om gott och ont, om kärlek, vänskap och hat, och om att tro på sig själv, samlat med en gnutta humor och kvicka kommentarer. Det är inte svårt att förstå varför Harry Potter fängslade (och fängslar) en hel värld. Idag är Jo Rowling den författare som tjänast mest på att skriva böcker - någonsin. Englands rikaste kvinna, och än är det inte slut. Två böcker kvar att filma kommer bli tre filmer samt att Harry Potter Theme Park World öppnar i USA 2010, vilket kommer ge Jo en hel del pengar till.

Jag kommer _aldrig_ kunna förklara för er varför jag är så hängiven Harry Potter, varför jag har fyra hela lådor med Harry Potter-prylar, affischer, halsdukar, kakburkar och mycket mer.. Harry Potter förändrade mitt liv mer än jag någonsin kommer att förstå, jag växte upp medan jag läste Harry Potter, jag var nio när första boken kom, och 18 när sjunde och sista boken släpptes. Harry var mitt liv, Harry ÄR mitt liv.
Har ni inte läst den fantastiska serien om den lilla trollkarlen som förändrar världen så har ni missat något så enormt. Läs den!

Harry Potter-serien får en solklar 5 av mig. Inget/ingen kan fängsla en så bra som Harry kan, och det är bara att buga och bocka för boken som har allt (utom en mjuk kudde att vila huvudet på).

Serien om Harry innefattar 7 böcker:
Harry Potter and the Philosopher's Stone / Harry Potter och de vises sten
Harry Potter and the Chambers of Secrets / Harry Potter och hemligheternas kammare
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban / Harry Potter och fången från Azkaban
Harry Potter and the Goblet of Fire / Harry Potter och den flammande bägaren
Harry Potter and the Order of the Phoenix / Harry Potter och Fenixordern
Harry Potter and the Half Blooded Prince / Harry Potter och halvblodsprinsen
Harry Potter and the Deathly Hallows / Harry Potter och dödsrelikerna

3 kommentarer:

  1. En serie som hjälpt mig så som så många andra här i livet <3 Älskar fandomen kring böckerna, de är magiskt rent ut sagt!

    SvaraRadera
  2. Ja och jag vet inte mer hur man ska beskriva det, det finns liksom inte tillräckligt med underbart bra ord XD

    SvaraRadera
  3. Harry Potter är nog en av de få bästa saker som hänt mig. jag tvivlade på srieen när den först kom ut, men jag är glad att jag gav den en chans. Den som inte läst Harry Potter har missat något STORT. <3

    SvaraRadera