17 december 2008

Lord of the Rings / Sagan om ringen - Härskarringen

Sagan om Ringen fångade direkt min uppmärksamhet när jag tvingades till biosalongen i mellandagarna år 2001. Hela den fantastiska sagan om den lilla hoben Frodo som tillsammans med några vänner hamnar mitt uppe i ett äventyr som är så mycket större och farligare än de någonsin kunnat drömma om. De ska förstöra den enda ringen, ringen som kan härska över alla och som bara vill onda saker här i världen. Den måste till det mörka landet Mordor där bara fruktan och ondska bor för att förstöras.


Filmen är otrolig, även om jag här inte ska kommentera filmen så måste jag säga det. Jag har aldrig sett en bättre filmatisering av en bok, aldrig, och Peter Jackson har gjort ett enastående jobb med att förvandla den här världen från bok till film. Dock kan det vara så att jag gillar filmen så mycket bara för att jag inte hade läst boken först. Jag läste boken på grund av att jag sett filmen, och tyvärr måste jag ändå får säga, jag gillade inte boken. Visst är boken bra, men för en så enastående film så blev jag mest besviken på att boken inte var mer.. storslagen. Ni som har läst boken först och älskar den, jag vet att ni inte håller med mig här, och jag förstår er. Det ÄR en jättebra bok, det är egentligen inte det, det är mer att jag blev så fängslad av filmen så jag blev på något sätt besviken när boken inte fångade mig alls. Det är inget bra språk som får mig att vilja läsa mer, även om handlingen i sig är helt okej. Nej böckerna om ringen får mig inte att vilja läsa mer även om filmen får mig att fortsätta läsa dem. Det är enbart för att filmerna är så bra som jag klarade av att läsa ut första boken.

Även fast jag med hyfsat stor läsvana ser att det är en bra bok som innefattar alla kriterier en bra bok ska innehålla, och det här är verkligen kungen i sin gernre - Fantasy. Dock tilltalar den inte mig alls och jag kan inte tvinga mig själv att tycka om den, men jag förstår varför så många andra älskar den.


Eftersom jag faktiskt lyckades läsa ut boken så måste jag ändå ge den en 3a i betyg. Den är inte så hemsk egentligen, och jag älskar verkligen Merry och Pippin samt Aragon, Legolas och Gimli.

Forsättningsböckerna:
Lord of the Rings - The Two Towers / Sagan de två tornen
Lord of the Rings - The Return of the King / Sagan om konungens återkomst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar