13 december 2008

Twilight / Om jag kunde drömma

Twilight har gjort entré, och vilken entré sedan.

Det hela började som en dröm av småbarnsmamman Stephenie Meyer och som sedan växte och växte tills systern till Steph tyckte att hon borde försöka få boken utgiven. Idag finns hela The Twilight Sagas fyra delar att köpa i bokhandlarna runtom i världen och suceén är ett faktum. Twilight är nu nästan i storleksklass med Harry Potter och är en dundersuccé i hemlandet USA.


I Sverige heter boken Om jag kunde drömma vilket inte är en direktöversättning utan ett citat från boken. Och vem har inte sett framsidebilden till Twilight. Varje gång jag nämner att det är två armar som håller i ett äpple så säger alla: "JAHAAA, är det DEN boken?!"

Personligen tycker jag att den svenska översättningen är bättre än originalet, vilket inte är så vanligt. Originalspråket brukar vara den bästa upplagan av boken, men så är inte fallet med Twilight. Stephenie Meyer är ingen författare och bokens språk är torftigt och det känns som en 15åring har skrivit den. Det är stor skillnad att läsa t.ex Harry Potter på originalspråket (Engelska) då HP är en av de mest välskriva böcker jag någonsin läst. Nej språkbruket i Twilight är inte det som lyfter boken, även om den svenska översättaren lyckats rädda boken ordentligt med en underbar översättning!

Det som utgör hela fenomenet Twilight är storyn som är en helt otrolig kärlekshistoria, en förbjuden sådan. Det är lite som att läsa en kär tonårings dagbok, den är lättläst, humoristisk och handlar om den första (och enda) starka kärleken till en som man egentligen inte borde vara kär i.

Kort sagt handlar det som Isabella Swan som pga att sin mamma gift om sig, flyttar till sin pappa Charlie som bor i den lilla regniga staden Forks i delstaten Washington. Bella avskyr egentligen både regn och kyla men hon inte vill vara ivägen för sin mamma och hennes nya man. I Forks träffar Bella Edward Cullen, en blek, vacker, oemotståndlig och mystisk kille som tillsammans med sina adopterade syskon är lite av utbölingar i den lilla staden. Bella upptäcker ganska snart att något inte står rätt till med familjen Cullen och att de bär på en stor hemlighet. Edward är, liksom sina "syskon" en vampyr och han dras inte till Bella av bara en orsak, utan samtidigt som han älskar henne djupt så törstar han också efter hennes blod. De inleder ett förhållande som hela tiden balanserar på gränsen till det omöjliga.

Ja jag måste ju erkänna att jag är Twilight-galen som bara den, jag verkligen _älskar_ den här historien och när jag läst ut Twilight så tog det inte många minuter innan jag var på väg upp på stan för att köpa resten av serien. Omöjliga kärlekshistorier med snygga och perfekta karaktärer är något som jag alltid faller för.

Fenomenet Edward Cullen är numera en synonym för Mr. Right, för vem vill inte ha en egen räddande ängel som kan läsa tankar (alla utom dina!), som glittrar i solen, alltid finns där för dig, som älskar dig, som kan allt, är rik... Ge mig en Edward säger jag bara! NU!

Twilight får en 4 av 5 möjliga. Enbart för det torftiga språkbruket, annars hade det blivit en femma.

Läs även fortsättningsböckerna:
New Moon / När jag hör din röst
Eclipse / Ljudet av ditt hjärta
Breaking Dawn / Så länge vi båda andas

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt och hållet! Twilight bara äger! Jag blev lika fängslad som du, om inte ännu mer... Visst vill alla ha en egen Edward Cullen som kan allt, jag önskar att jag fick vara den underbara Bella! Även om det bara är en saga känns det som om allt existerar man blir helt klart kär i Edward, det går inte att hindra. Jag säger bara snyggt jobbat Stephenie Meyer! Älskar dina böcker!
    P.s. Snyggt jobbat med bloggen!:)

    SvaraRadera
  2. du e dum i huvudet

    SvaraRadera
  3. du över...Nice för dig då!

    hålle med dig!! Twilight fängslade mig, speciellt Edward Cullen! <3 Bella är lite för "perfekt" i filmerna en ligt mig, i böckerna beskrivs hon ju som en KLUMPPIG!(mera än klumppig igentligen!!) vit med bruna ögon, hår som fångar till sig allas uppmärkasamhet!

    SvaraRadera